Alles moet anders, maar er mag niets veranderen. Dat is de uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben. We zien dit regelmatig terug wanneer we klanten helpen bij hun nieuwe digitale werkplek.
Het is een logische gedachtegang wanneer je voor je gevoel ineens alles anders moet doen. Je hebt immers jaren op een bepaalde manier je (IT) werkplek gebruikt en nu moet het ineens anders? Waarom? Het werkt toch goed zo? Juist die waaromvraag is cruciaal in de adoptie van IT toepassingen. Als je gebruikers niet begrijpen waarom zij niet meer met Office 2007 kunnen werken, hoe moeten ze er dan begrip voor opbrengen?
Als je iedereen in de organisatie succesvol wilt meekrijgen naar die nieuwe digitale werkplek dan moeten de gebruikers minimaal zo enthousiast zijn als de bedenkers. Dat is een intensief traject dat veel tijd kost maar het is cruciaal voor het laten slagen van het project. Het maakt niet uit hoe fantastisch we die nieuwe digitale werkplek maken en hoe geweldig we binnen de begrootte uren van het project zijn gebleven. Als de gebruikers niet tevreden zijn, is je project niet geslaagd. Een betere graadmeter dan de mening van hen die ermee moeten werken is er simpelweg niet.
Daar ligt dus een mooie uitdaging. Het leveren van een nieuwe digitale werkplek is nooit een doel. Gebruikers naar tevredenheid en zo geruisloos mogelijk met de moderne werkplek aan de slag laten gaan, dat is het doel. Als je dat doel wilt bereiken moeten we met een gedegen plan komen. Het is dan ook sterk aan te raden om met een Adoptie en Communicatie plan voor de uitrol van de moderne werkplek te gaan werken. Dit is een uitbreid plan van aanpak voor de adoptie van de moderne werkplek of andere nieuwe IT-ontwikkelingen. Hierin leg je concreet vast wat het doel is dat je wil bereiken en wat je, met wie, gaat doen om dat doel te bereiken. Er zijn drie pijlers van groot belang. We willen de gebruikers enthousiasmeren, betrekken en begeleiden.
De angst voor verandering mag ontwikkeling niet in de weg staan. Soms moet je iets helemaal anders doen om vooruit te kunnen. Onderstaande spreuk slaat wat ons betreft de spijker op z’n kop:
'De lamp is niet uitgevonden door de kaars te verbeteren'
In de komende weken vertelt Jeroen Tuin in dit blog in hoofdlijnen hoe we bij yellow arrow omgaan met de adoptie van de nieuwe digitale werkplek. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Ben je nu al nieuwsgierig naar ons adoptieverhaal of zoek je hulp bij een adoptietraject? Stuur dan gerust eens een e-mail naar jeroen.tuin@yellowarrow.nl of lees hoe Kattenberg Verhuizingen het heeft ervaren.