Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: Microsoft Fabric is ‘the new kid on the block’ in het Microsoft-ecosysteem. Misschien heb je er al mee geëxperimenteerd en al een eerste indruk van het platform gekregen. Mooi! We begrijpen het óók als deze verandering in het Micorsoft-ecosysteem veel vragen oproept. In deze nieuwe blogreeks richten we ons op de belangrijkste ontwikkelingen rondom Microsoft Fabric. En beantwoorden we veelgestelde vragen van onze klanten.
Laten we vooropstellen: Fabric is een indrukwekkend product. Het is een goedgevulde gereedschapskist om met data aan de slag te gaan. En het integreert ook nog eens perfect met PowerBI. Beter gezegd: PowerBI is volledig onderdeel geworden van Fabric.
Fabric is de ultieme oplossing voor elk dataprobleem. Dat is natuurlijk door de Microsoft-bril bekeken, maar is het ook écht zo? Dat is op dit moment nog lastig te zeggen, omdat het nog een relatief nieuw product is. Op dit moment komen langzaam de eerste successen naar buiten. En daarbij speelt persoonlijke voorkeur ook een grote rol. Dit laatste merken we zelfs binnen ons eigen team van data engineers. De grootste concurrenten van Fabric, zoals Databricks en Snowflake, hebben immers ook hun eigen sterke punten. Maar daarover meer in een volgende blog.
Fabric in detail
Wat is Microsoft Fabric nu eigenlijk? Laten we daar eerst wat dieper op ingaan. Fabric is een gebruiksklaar dataplatform, opgebouwd uit geïntegreerde databouwstenen. Die ondersteunen jouw organisatie tijdens elke stap van jouw datareis, van ontsluiting tot analyse. Heel slim van Microsoft: ze hebben verschillende dataproducten binnen Azure gebundeld en bieden die aan als één geïntegreerde SAAS-oplossing. Om te bepalen wat wel en niet werkt, hebben ze goed gekeken naar wat concurrenten zoals Databricks succesvol maakt.
Het centrale idee achter Fabric? Eenvoud en schaalbaarheid binnen het Microsoft-ecosysteem. De kern van Fabric is OneLake, een centraal datalake waarin alle data samenkomt. Dit wordt gecombineerd met een uitgebreide set tools (bouwstenen) voor het verzamelen en verwerken van data. Denk aan de Data Factory voor het ophalen en bewerken van data. Of het Data Warehouse voor het opslaan van data in tabelstructuren aan de hand van SQL. Het platform wordt aanvullend ondersteund door Microsoft Purview voor data governance. Hierdoor is Fabric vooral aantrekkelijk voor organisaties die al investeren in Azure en Power BI.
Stel dat je als organisatie door het gebruik van PowerBI zónder Fabric tegen limieten aanloopt, omdat complexiteit en datavolumes toenemen. Of dat het Synapse-platform (Microsoft vorige dataplatform-oplossing) niet de flexibiliteit en schaalbaarheid biedt die je als organisatie nodig hebt. Dan is Fabric zeker het overwegen waard.
Het begin van een nieuw tijdperk
Fabric is misschien nog niet zo volwassen als concurrenten Databricks en Snowflake, maar het is wel goed om te weten dat Microsoft vol inzet op Fabric. Een team van ongeveer vijfduizend (!) ontwikkelaars werkt keihard aan het doorontwikkelen van het platform. Dus de kinderziektes die gebruikers nu nog ervaren, worden zeker weten verholpen. Daarnaast kijkt Microsoft goed om zich heen en luistert naar haar gebruikers en leden uit de community. Op basis van deze input voegt Microsoft steeds weer nieuwe functionaliteit toe. Interessante ontwikkelingen!
Wil je meer weten over Fabric? Neem dan contact op met ons of abonneer je op een van onze kanalen en mis de volgende blogs over Fabric niet. In nieuwe blogs kijken we onder de motorkap van Fabric en vergelijken we Fabric met concurrenten als Databricks en Snowflake. Stay tuned!