“Het was tijd voor een nieuwe manier van dataopslag”
Kattenberg Verhuizingen B.V. heeft de zaken goed voor elkaar. Vanuit het midden van het land bedienen ze hun klanten lokaal, regionaal, (inter)nationaal én intercontinentaal met al hun verplaatsingsvraagstukken. De werkzaamheden kunnen echter nog zo soepel lopen, de IT-infrastructuur moet ook in orde zijn. Wim Verdouw, adjunct bij Kattenberg Verhuizingen B.V., vertelt: “Afgelopen jaar zijn we er op een nogal onverwachte manier achtergekomen dat het tijd was om na te gaan denken over een nieuwe manier van dataopslag…”
Maak adviesafspraakKapotte server, wat nu?
Begin 2019 was er even paniek. “Onze oude server, die eigenlijk jarenlang trouwe dienst had bewezen, stopte er tijdens werkzaamheden plots mee,” laat Wim weten. “Toen moesten we een back-up van een week oud terugzetten. Dat was uiteraard een flinke tegenvaller. Alle medewerkers moesten hun agenda nagaan en alle klanten moesten nagebeld worden. Niet bepaald een prettige klus. Hoe moesten we gaan zorgen dat dit in de toekomst niet meer kon gebeuren? En hoe losten we het probleem op waar we nu mee zaten?”
De verhuizer verhuizen naar de cloud!
Wim wist dat het anders moest. “Een tijdje geleden was ik in contact gekomen met yellow arrow. Volgens mij was dit hét moment om ze mijn probleem voor te leggen. En ik had gelijk. Ze vertelden me dat ik best door kon gaan op dezelfde voet, maar dat er tegenwoordig ook andere mogelijkheden waren om je IT-omgeving in te richten, waarbij zowel de veiligheid als de betrouwbaarheid enorm toeneemt. Het bleek veel slimmer te zijn om de diensten die op onze server draaiden onder te brengen in Microsoft Cloud-oplossingen. Dat was eigenlijk even slikken. Hoe gaat zoiets in zijn werk?”
"Het bleek veel slimmer te zijn om de diensten onder te brengen in Microsoft Cloud-oplossingen."
Cloudwatervrees
In het begin zag Wim donkere wolken drijven boven de nieuwe cloud-oplossing. “Bij Kattenberg hadden we op bedrijfsniveau geen ervaring met de cloud. Hoe zorg je dat alle medewerkers toch aan boord komen bij zo’n ingrijpende verandering? Yellow arrow verzekerde me meteen vanaf het begin dat ze uitgebreid aandacht zouden besteden aan de adoptie van de cloud, zodat wij allemaal zouden begrijpen wat de meerwaarde was en wat de mogelijkheden waren. En ze hebben woord gehouden! Er werd niets opgedrongen of halsoverkop gedaan en we werden tijdens het hele proces aan de hand genomen. Als we tegen problemen aanliepen, lag er vrijwel meteen een oplossing klaar. Bij andere partijen kom je een dergelijke toewijding naar de klant en overtuiging van de kwaliteit van het eigen product niet vaak tegen.”
CRM ondergebracht in de cloud
“Met de Workspace 365-oplossing van yellow arrow wilden we onze werkplek volledig vanuit een webbrowser kunnen gebruiken,” vertelt Wim, “maar al snel bleek dat ons CRM-systeem voor wat uitdagingen zorgde. In principe kon dat systeem niet ondergebracht worden in een cloud-omgeving. Bij yellow arrow werden ze hier echter niet warm of koud van. Ze creëerden een virtuele desktopomgeving in de cloud, waardoor het toch mogelijk was om deze applicatie onder te brengen. Zo konden we gewoon via een webapplicaties bij ons CRM. Handig, soepel en precies zoals we gewend waren, maar niet meer op een onbetrouwbare server.”
Onderhoud en veiligheid
Een server moet periodiek onder de loep worden genomen. Wim legt uit: “In het verleden was ik zelf altijd in de weer met het onderhoud aan onze server. Elke week liep ik alles na en twee keer per jaar kwam er een specialist langs voor groot onderhoud. Het werkte, maar was ook een kostbaar en arbeidsintensief proces. Sinds yellow arrow ons naar de cloud heeft gebracht, is dit allemaal verleden tijd. Onderhoud is niet meer nodig en wat er wel moet gebeuren kan op afstand. Ik moest even over een hobbel heen om de veiligheid uit handen te geven, maar die is nu ook beter dan ooit. Ik heb nergens omkijken naar en alles functioneert beter dan het ooit heeft gedaan. Hoeveel winst wil je hebben?”
Adoptie en implementatie
Na alle voorbereidingen kon team Kattenberg aan de slag met de gloednieuwe werkplek. “Vanuit yellow arrow werd een instructiedag met workshops georganiseerd,” vertelt Wim. “Een medewerker dook samen met al mijn collega’s in de materie en legde uit hoe alles werkte. Deze begeleiding heeft echt het verschil gemaakt en zorgde ervoor dat we nu efficiënt en ook gewoon met veel plezier kunnen werken.”
"De begeleiding van yellow arrow heeft ervoor gezorgd dat we nu efficiënt en ook gewoon met veel plezier kunnen werken."
Klaar voor de toekomst
Kattenberg groeit ondertussen gestaag door. Wim laat enthousiast weten: “Onlangs hebben we een verhuisbedrijf overgenomen. Zij werkten al in de cloud, waardoor onze systemen naadloos in elkaar passen. Wel zo praktisch. We werken nu in één gedeelde agenda met de dezelfde data en applicaties. Als yellow arrow ons niet zo goed begeleid had op weg naar de cloud en ondersteund bij alles wat erbij kwam kijken, was dit nooit zo’n succes geworden.”