Home » Referenties » René Kids Centre

“Werkstations in Namibië beheren vanuit Nederland”

Het René Kids Centre geeft kansarme kinderen in Rehoboth, Namibië een hoopvolle toekomst. In de stichting werken Nederlandse vrijwilligers nauw samen met een team in Namibië om de voorzieningen en omstandigheden ter plaatse te verbeteren. Door aandacht, structuur, onderwijs en liefde te geven biedt René Kids Centre kinderen in Rehoboth’s armste wijk hoop en een kans te ontsnappen aan een uitzichtloos bestaan. Een geweldig doel waar yellow arrow graag een bijdrage aan levert.

Samen kunnen we het verschil maken

Mooie samenloop van omstandigheden

Naast alle uitdagingen waar de stichting voor staat, was er ook op IT-gebied een slag te slaan. De bestaande infrastructuur was bijvoorbeeld niet stabiel. Casper Bijl en Jack Esselink zijn voor de stichting aan het werk gegaan en kwamen op een bijzondere manier terecht bij yellow arrow. “In 2016 zijn we met z’n tweeën in Namibië geweest om de situatie te bekijken en de randvoorwaarden te bepalen”, vertelt Casper. “Na de inventarisatie en een eerste plan hadden we dringend behoefte aan een second opinion. We kwamen in gesprek met Michel ten Hove die ons vrijblijvend en zeer enthousiast hielp met zijn visie op onze uitdaging. Vervolgens zijn wij verder gaan grasduinen in oude installaties en stuitten toen op de naam Peter Noorderijk. De oprichter van yellow arrow bleek in het verleden betrokken te zijn geweest bij de stichting. In een gesprek met hem bleek hij ook met Michel te werken. Zo kwam het allemaal samen, alsof het zo moest zijn.”

 

Grenzen zijn op IT-gebied verdwenen

Tussen het team in Namibië en het team in Nederland wordt veel samengewerkt aan informatie en vindt regelmatig overleg plaats. Wij moeten vanuit Nederland ondersteuning kunnen bieden voor de IT-middelen die dit mogelijk maken. Het team in Namibië heeft daarbij niet altijd de beschikking over een goede internetverbinding. Casper en Jack kwamen met yellow arrow uit op een oplossing waarmee samenwerken aan informatie over een grote afstand mogelijk is, ook als er even geen internet is. Jack: “We hebben ervoor gekozen om een centrale Office 365-omgeving in te richten die zowel vanuit Nederland als vanuit Namibië te gebruiken is. Het systeem moest eenvoudig te gebruiken en goed te beheren zijn. Met oplossingen uit de Enterprise Mobility + Security suite kunnen wij op afstand beheerstaken uitvoeren. Nieuwe laptops kunnen we bijvoorbeeld geheel automatisch vanuit Nederland uitrollen. Op alle gebieden werken betrokkenen nu veel beter en efficiënter samen en dat op een veilige en beheersbare manier. Met dit nieuwe cloudlandschap zijn we flexibel, ook met het oog op groei.”

 

De menselijke kant van IT

De operatie werd minutieus voorbereid in Nederland. Na maanden werken en plannen konden Casper en Jack met een grote hoeveelheid hardware en een nog grotere takenlijst vertrekken naar Rehoboth. “Tijdens de implementatie ter plaatse konden wij telefonisch en via WhatsApp altijd terugvallen op de kennis van yellow arrow”, zegt Casper. “Het team heeft voortdurend meegedacht in de geest van de stichting. Heel prettig om de menselijke kant van IT te ontdekken en op deze manier samen te werken. Jack: “We merkten heel duidelijk dat ook zij hart voor dit project hebben. Er was een hele goede klik, erg fijn om te werken met mensen die zoveel passie voor hun vak hebben.” Casper vult aan: “Yellow arrow heeft ons voortdurend verrast met alle mogelijkheden. Hun kennis was een absolute meerwaarde.”

 

De toekomst van René Kids Centre

De stichting is opgericht door René Ruitenberg. René zag in 2007 de wanhoop bij de kinderen van Rehoboth en werd tot actie bewogen. “We zijn in 2009 begonnen in de woestijn. Er was niks, je begint op nul. Nu staat een stabiele organisatie die ons verder gaat helpen en deze ICT-oplossing is daar onderdeel van. We werken met steeds meer lokale mensen die ook de eindverantwoordelijkheid hebben. Nu is het echt hun eigen project geworden. Als stichting bieden wij hoop. Wij hebben daar echt licht mogen brengen in de duisternis. Peter heeft ons jaren geleden al geholpen en nu kwam hij toch weer op ons pad. Heel mooi om zo samenwerken, ieder in zijn eigen vakgebied een steentje te kunnen bijdragen. Samen kunnen we het verschil maken. Nu de organisatie staat, gaat de grote oogst zeker komen.”

 

Yellow arrow blijft de stichting steunen en technisch ondersteunen voor deze hoopvolle toekomst.

 

Toegepaste oplossingen uit de Office 365 suite:

  • E-mail: Exchange Online;
  • Document management systeem: SharePoint Online en Microsoft Teams;
  • Persoonlijke opslag: OneDrive voor Bedrijven;
  • Directe communicatie/online vergaderingen: Microsoft Teams.

 

Toegepaste oplossingen uit de Enterprise Mobility + Security suite:

  • (Mobiel) apparaatbeheer: Intune
  • (Mobiel) applicatiebeheer: Intune
  • Toegang en identiteitsbeheer: Azure Active Directory Premium

Vrijblijvend advies op maat

Als jij ons verteld waar je heen wilt met jouw organisatie, dan selecteren wij wel de oplossingen die ondersteunen bij het bereiken van dat doel. Helder en onafhankelijk!

Maak een afspraak